Bargello Müzesi (Museo Nazionale del Bargello), İtalya’nın Floransa kentinde bir sanat müzesi olup, Palazzo del Bargello (Bargello Sarayı) veya Palazzo del Popolo (Halk Sarayı) adlarıyla da bilinen eski bir kışla ve hapishanedir. Bargello kelimesi geç dönem Latince’de kale anlamına gelen bargillus (Gothca bargi, Almanca burg) kelimesiyle ilişkilidir.
Kısa Tarihçe
Orijinal iki katlı yapı 1256’da Volognana Kulesi’nin yanına inşa edilmiş, üçüncü kat ise 1323 yangından sonra eklenmiştir. Palazzo
Vecchio’dan önce itibaren Capitano del Popolo için hükümet konağı sonrasında podestà (belediye başkanı) binası olarak kullanılan yapı Floransa’nın en eski kamu binasıdır. 1574’te Medicinin podestanın işlevini sona erdirince önce polis merkezi ve hapishane olarak hizmet vermiştir. 1786’da Kutsal Roma imparatoru Peter Leopold sürgüne gönderilince tarafından kaldırılıncaya kadar infazlar Bargello’nun bahçesinde gerçekleştirilmişse de 1859’a kadar Floransa polisi merkezi olarak kalmıştır. II. Loepold sürgüne gönderilince Toskana hükümeti yapıyı şu anki görünümünde restore ettirerek 1865 yılında Museo Nazionale del Bargello adıyla ulusal bir müzeye dönüştürmüştür. Müzede 14-17. Yüzyıllara ait İtalya’nın en büyük gotik ve Rönesans heykel koleksiyonunu sergilenmektedir. Rönesans sanatseverleri için resim sanatı için Uffizi neyse heykel için Bargello odur.
Sanat Koleksiyonu
Bargello Müzesi Michelangelo’nun Bacchus, Pitti Tondo (veya Madonna ve Çocuk), Brutus ve David-Apollo gibi başyapıtlarına, Donatello’nun David ve St. George Tabernacle, Vincenzo Gemito’nun Pescatore (“balıkçı çocuk”), Jacopo Sansovino’s Bacchus, Giambologna’nın Mimari ve Merkür’ü, Benvenuto Cellini’nin I. Cosimo büstü ve Della Robbia ailesinin birçok eseri bulunmaktadır. Ayrıca Gianlorenzo Bernini’nin Costanza Bonarelli büstü (1636-7) gibi önemli Barok dönem çalışmaları da yer almaktadır. Müzede heykel dışında seramik (maiolica), tekstil, duvara asılan işli örtü, fildişi, gümüş, zırh ve madeni para koleksiyonu bulunmaktadır. Müzede Floransa Vaftizhanesinin ikinci kapısında bulunan İshak’ın Fedakarlığı (Sacrificio di Isacco) tasviri için 1401’de yapılan Lorenzo Ghiberti ve Filippo Brunelleschi’nin kazandığı yarışmaya katılan tasarımlar da sergilenmektedir. Bargello’daki İslami Salon 1982 yılında Marco Spallanzani ve Giovanni Curatola tarafından Paola Barocchi ve Giovanna Gaeta Bertelà’nın yönetiminde oluşturulmuştur.
Gezi
Bargello, Floransa’da ilk ziyaret edilecek yerlerden birisi olmamasına karşın mutlaka bir sanatseverin gezi listesinde yer alması gereken bir müzedir. Bargello müzesindeki odalar tam olarak mantıklı bir sıraya uymadığından kaybolması kolaydır bu yüzden müzenin düzenini önceden öğrenmek gerekir. Müze avlusuna girdiğinizde öncelikle duvarlardaki tüm düzenelerce podestà ve Giudici di Ruota’nın (hakimlerin) armasını kaçırmamalısınız. Avlunun sağından Michelangelo odasına girebilir ya da dik bir merdivenle en tepede sağda bir zamanlar Salone del Consiglio Generale adıyla bilinen Donatello odası adı verilen büyük bir odaya çıkabilirsiniz. Bu iki oda önemli heykellerin çoğunu içermekteyse de aynı zamanda bronz hayvanlar, seramik (maiolica), fildişi ve metal eserleri ve takı gibi şeyleri barındıran daha küçük alanlar da bulunmaktadır.
Mutlaka Görülmesi Gereken Eserler
Müzeyi detaylarla ne kadar ilgilendiğinize bağlı olmak üzere birkaç saat kadar geçirebilirsiniz ama şu önemli Rönesans heykelini kaçırmamalısınız.
Donatello’nun Bronz ve mermer Davud’u
İtalyan erken Rönesans heykeltıraşı Donatello’nun Kitab-ı Mukaddes kahramanı Davud’u tasvir ettiği iki heykeli bulunmaktadır. Donatello yirmili yaşlarının başındayken 1408’de Floransa Katedrali için mermer bir heykel oymakla görevlendirilmiştir. 1409 yılında yerine oturtulan heykel yerden kolaylıkla görülemeyecek kadar küçük olduğundan 1416’da Palazzo della Signoria’ya gönderilmiştir. Bu dönemde genç David, dini bir kahraman kadar etkili bir siyasi sembol olarak görülüyordu belki de bu yüzden Donatello’dan heykele (daha az peygamber gibi görünmesi için) bazı düzeltmeler yapması istenmiştir. Ayrıca heykele bir kaide eklenip PRO PATRIA FORTITER DIMICANTIBUS ETIAM ADVERSUS TERRIBILISSIMOS HOSTES DII PRAESTANT AUXILIUM (‘Anavatan için cesurca savaşanlar için, tanrılar en korkunç düşmanlara bile yardım eder’) yazısı yazılmıştır.
Davud heykelinin önemi
Mermer Davud Donatello’nun bilinen en eski önemli heykeli olup, ayaklarının arasında duran k düşmanının başının neredeyse farkında değil gibi görünen geleneksel bir çalışmadır. Davud bundan yıllar sonra muhtemelen 1440’larda çizme ve defne yapraklı kask giyen bronz döküm bir Davud heykeli daha yapmıştır. Davud, burada mağlup ettiği Goliath’ın kopmuş kafasına ayağıyla basarken, elinde Goliath’ın kılıcı, yüzünde ise esrarengiz bir gülümsemeyle tasvir edilmektedir. Heykelin fiziği, elindeki büyük kılıçla tezat oluşturuyor, Davut’un Goliath’ı fiziksel yiğitlikten değil, Tanrı’nın yardımıyla yendiğini göstermektedir. Davud, İtalyan Rönesans sanatında diğer çıplak erkekler gibi sünnetsiz olarak tasvir edilmiştir. Her iki heykelde Museo Nazionale del Bargello‘da sergilenmektedir. Bir teoriye göre, Donatello Medici ailesi tarafından 1430’larda eski Medici Sarayının avlusunun ortasına bir heykel yerleştirilmesi için görevlendirildi. Bir diğer teoriye göreyse 1440’ların ortalarında yeni Palazzo Medici için yapılmıştır. Medici ailesi 1494’te Floransa’dan sürgün edildi ve heykel Palazzo della Signoria’nın avlusuna taşınmıştır ki bu sırada mermer David heykeli zaten palazzo’daydı. 17. yüzyılda Palazzo Pitti’ye, 1777’de Uffizi‘ye ve son olarak da 1865’de bugün kaldığı Museo Nazionale del Bargello’ya taşınmıştır.
Michelangelo’nun Bacchus’u (Bacco)
Bacco, Rönesans dönemi heykeltraşlarından Michelangelo’nun erken çalışmalarından biri olup (1496–1497), sanatçı henüz 21 yaşındayken Roma’ya gittiğinde yaptığı ilk çalışmalardan birisidir. Sarhoş şarap tanrısı Bacchus, sağ elinde bir şarap kadehi ve sol elinde bir kaplan derisi tutmaktadır. Ayakta duran bir mermer figürün ayak bileklerinden kırılmasını engellemek için bir ağaç gövdesi ve küçük bir satir tarafından desteklenir formda tasvir edilmektedir. Kardinal Raffaele Riario’nun siparişiyle gerçekleştirilen eser Pietà ile birlikte Roma döneminden geriye kalan iki eserden birisidir.
Michelangelo’nun Pitti Tondo’su
Pitti Tondo Michelangelo’nun 1503-1504 yılları arasında mermerden yaptığı yarı kabartma heykel Madonna ile Floransalı ailelerin çocuklarından birisi tasvir edilmektedir. Tondo, yerel sanatın tipik bir örneği olup, varlıklı ailelerin evlerinde sık sık boyalı veya gesso tondo bulunmaktaydı.
Donatello’nun St. George’u
Floransa sanatının on dört koruyucusundan birisi kabul edilen St George’un heykeli (1417-20), Orsanmichele kilisesinin cephesinde dış nişlerde bulunmaktaydı. 19. yüzyılda, Madonna della Rosa’nın daha korunaklı bölümüne taşındıysa da 1858’de heykele atılan bir taş burnunu kırınca, 1891’den bu yana Floransa’daki Bargello Müzesi’nde sergilenmektedir. 1892- 2008 yılları arasında 23 Nisan 2008’de mermer bir kopya ile değiştirilmek üzere orijinal nişine bronz bir kopya yerleştirilmiştir. Orijinal heykel, Poggio a Caiano’daki Villa Medici’den çalındı, ancak Mayıs 1945’te Frederick Hart tarafından kurtarılmıştır. Nişin altında, Aziz’in öyküsünü anlatan bir platform bulunmaktadır. Bu panelin ortasındaki kabartmada St George, at sırtındayken bir ejderhayı öldürerek sağındaki prensesi
kurtarmakta, kız şükran ve şaşkınlıkla ellerini göğsüne bastırır vaziyette tasvir edilmektedir.
1401 Yarışma Panelleri
1401’de Floransa şehri, Vaftizhane için yapılacak bir dizi bronz kapı yarışması düzenlemiş, yarışmaya katılacak sanatçılardan Eski Ahit’te İbrahim’in oğlu İshak’ı bir inanç testi olarak öldürmesi gerektiği söylenen İshak’ın fedakarlığı konusunun dörtlü panel şeklinde bronz örnekleri göndermeleri istenmiştir. Resimde baba ve oğulun yanı sıra bir sunak, bir eşek, bir tepe, iki hizmetçi ve bir ağaç yer almak zorundaydı. Sözün özü küçük bir alana koymak için bir sürü şey vardı. Yarışmayı Ghiberti ve Brunelleschi kazanmıştır.
Ziyaret Bilgileri
Bargello, bir zamanlar hapishane olarak kullanılan tarihi Palazzo del Bargello’da, 4, 50122 Firenze FI Via del Proconsolo adresinde yer almaktadır. Her ne kadar yağmurlu bir günde müzeleri ziyaret etmek harika bir fikir olsa da avlu ve açık salonlar en güzelleri olduğu için yağmur yağdığında Bargello’yu ziyaret etmeyin.
Bargello Ulusal Müzesi biletini çevrimiçi olarak sıraya girmeden 9 € karşılığında internet üzerinden de alabilirsiniz. Bargello web sitesinde açılış saatleri ve indirimli bilet fiyatları hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz. Pazar ve Pazartesi günleri kapalı olan müze, Salı, Çarşamba, Perşembe 08:15-16:20, Cuma, Cumartesi 08:15-18:20 arasında açıktır.
Bargello Müzesi Nerede?